Ahad, 24 Jun 2012

CUTI SEKOLAH: BALIK KAMPUNG BANDAR BERSEJARAH

Assalamualaikumm..

Part l.

Cuti sekolah yang lepas, kami anak beranak balik kampung ke Melaka. Ayah budak2 ni asal orang Pokok Mangga, tak jauh dari pantai Klebang dan Malim. Kira tengah bandar jugak lah kampung arwah ibu dan mertua ku ini..tapi rumah yang sudah lama ditinggalkan sudah tidak wujud lagi disebabkan kebakaran yang berlaku beberapa tahun lepas. Maknanya sudah tiada lagi rumah atok dan nenek pada anak-anak akak untuk dilawati, yang tinggal hanya lah kenangan indah bila setiap kali bercuti kami akan balik kampung. Maklumlah akak asal orang Key El..bila dapat merasa balik kampung masa baru2 kawen dulu..memang teruja dan seronok gile...lelebih lagi kampung di Melaka. Arwah nenek akak pun memang asal dari Bachang, Melaka. Ada juga lah sedara mara sebelah nenek di Melaka. 

Tu lah..bila anak-anak di bawa berjalan-jalan ke Melaka, mereka sure tak rasa feeling balik kampung, sebab  kami duduk di hotel aje. Itu pun nasib baik lah ada bilik kosong di Hotel Hang Tuah dekat Melaka Raya. Kalau tidak, kita balik hari lah jawabnya. Jalan-jalan kali ini sangat lah tensen sbb trafik jam. Gambar-gambar ini pun akak ambil terkocoh2 sbb tempat letak kereta penuh, suami terpaksa park tepi jalan yang sesak dan hanya kami 3 beranak yang keluar untuk melawat tempat tumpuan orang ramai dan bergambar. Banyak tempat bersejarah tak dapat dilawati, biasa lah time cuti sekolah, orang ramai mengambil kesempatan bercuti di sini. Insyaallah, kita datang lagi tapi bukan masa cuti umum or cuti sekolah.

Yang sebenonye awal tahun aritu kami beramai-ramai dengan mak dan adik beradik, ipar duai dan anak-anak sedara berombongan 'cik kiah' ke Melaka. Sempat lah naik Taming Sari dan menaiki boat River Cruise, sebelah petang kami terus balik KL tak overnight sebab mak tak nak tinggalkan abah di rumah.




































2 ulasan:

secangkir madu merah berkata...

tajuk balik kampung.. mana gambar kampung weh..

kak_ti berkata...

kan dh kata umah dah terbakau mana nak gambonye...kira gi melaka tu balik kampung lah juga..muahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...